Ve Zlíně je dlouhodobě vysoký podíl chodců (asi 25 %) a moc se nemění. Podíl cyklistů je dlouhodobě nízký, pouze dvě procenta všech cest.
K přesunům ale dochází mezi městskou hromadnou a individuální automobilovou dopravou (IAD). Mezi roky 2001 až 2015 se poměr posunul o 40 % k IAD, ta teď tvoří největší dopravní zatížení města.
Vývoj znázorňuje graf.
Inspirace z Grazu
Nicméně chceme, aby údaje daleko více vypovídaly o nás, o obyvatelech našeho města. Isnpirací nám jsou údaje z rakouského Grazu, které představují jak se dopravují, děti, ženy, muži, senioři. Zvláště na poslední skupinu se hodně zapomíná a při navrhovaných opatřeních chceme na ně pamatovat.
Jinak cestují děti:
Jinak cestují ženy:
Jiné dopravní prostředky využívají senioři:
A jinak se chovají muži:
V dopravních zácpách ztrácíme všichni stovky hodin. Jízdní kolo je do vzdálenosti 3 kilometrů nejrychlejší dopravní prostředek. Pokud na jednu cestu z pěti vezmeme kolo, půjdeme pěšky nebo využijeme veřejnou dopravu, znamená to více místa k parkování, volnější i bezpečnější ulice.