Město Zlín má specifický urbanismus historické parcelace a prvorepublikového funkcionalistického města zeleně, s hlavními dopravními tepnami vedoucími centrem města.
Rok 1937
Rok 1985
Rok 2017
Snahou města je řešit stávající dopravní propojení městem a snížení automobilové dopravy v centrální části. Automobilová doprava však je a nadále bude součástí veřejného prostoru města.
Město se postupnou revitalizací veřejných prostor snaží navazovat na principy živého města a nabídnou občanovi možnost bezstarostného pohybu v jeho centrální části.
Stručně a rychle:
Hospodářské, správní, kulturní a vzdělávací centrum jihovýchodní Moravy
sídlo Zlínského kraje
74 742 obyvatel (k 31.12.2015)
Město se nachází na pomezí Valašska, Slovácka a Hané, sami Zlíňané se hrdě hlásí k Valašsku
Příhraniční polohou má město sníženou kvalitu dopravního napojení
Ještě na konci 19. století byl Zlín malou obcí na jihu chudého Valašska, kterému se industrializace vyhýbala.
První polovina 20. století změnila Zlín v moderní průmyslové město díky vybudování obuvnického konglomerátu rodiny Baťa.
Po roce 1989 nastal ve Zlíně prudký růst podnikatelsko-obchodních aktivit, které dnes daleko převyšují republikový průměr → rozvoj obchodu, služeb, vědy a výzkumu, vzdělávacích institucí, kreativních podniků, IT firem.
Transformace mají významný vliv na dopravní a urbanistickou strukturu.