STÁVAJÍCÍ STAV
MHD provozuje ve Zlíně Dopravní společnost Zlín-Otrokovice, s. r. o. Tyto služby město ze svého rozpočtu trvale podporuje částkou přibližně sto milionů korun ročně, to je asi třetina ročních výdajů na dopravu.
Síť linek MHD je ve Zlíně hustá, to zaručuje dobrou dostupnost služeb. Propracované dispečerské řízení a systém preference vozidel MHD na světelných křižovatkách zase zajišťují vysokou spolehlivost spojů. Cestujícím slouží i informační systémy na zastávkách, ve vozidlech či webová aplikace s aktuální polohou spojů. Ke kvalitě služeb také přispívá možnost zakoupení jízdenky přes SMS.
Kvalita veřejné hromadné dopravy ve Zlíně v bodech:
- Obsluha aglomerace Zlín + Otrokovice a několika sousedních obcí
- Vysoká frekvence spojů ve špičkách
- Moderní bezbariérový vozový park, některé vozy s wi-fi, pohodlné sedačky
- Bezbariérové zastávky a stavba nových
- Aktivní preference MHD na světelných křižovatkách, preferenční opatření na silnicích – vyhrazené pruhy
KONKRÉTNÍ NÁVRHY Z GENERELU DOPRAVY ZLÍNA
Lze MHD ve Zlíně zlepšit? Ano, rezervy jsou v kvalitě železnice a provázanosti složek veřejné hromadné dopravy, jejíž rozvoj by měl v souladu s Generelem zahrnovat tato opatření:
- zavedení integrovaného dopravního systému (lepší návaznost spojů, zjednodušení tarifů, univerzální jízdenky),
- modernizaci železniční tratě č. 331 Otrokovice – Zlín – Vizovice,
- výstavbu přestupního terminálu Zlín-střed u autobusového nádraží (kombinace vlakové, regionální autobusové dopravy a MHD v jednom uzlovém bodu),
- lepší dostupnost MHD v Baťově areálu, u Jižních Svahů, Lhotky, Chlumu, Malenovic, Prštného, Rybníků, Mladcové, Boněcka a Příluků. Zavedení nových linek, bezbariérové zastávky a přesun stávajících zastávek do výhodnější polohy,
- budování atraktivních přestupů (P+R, B+R, tedy kombinace auta či kola s veřejnou dopravou),
- ekologizaci vozového parku (snižování emisí a hluku),
- zvýšení preference vozidel MHD na hlavních trasách a vybraných křižovatkách,
- pokračování v rozvoji informačního systému pro cestující,
- zvyšování komfortu (klimatizace, wi-fi),
- zavádění systému D+R (při horší dostupnosti MHD služba na zavolání).
Velice důležitá je také dlouhodobá a systematická marketingová podpora využívání veřejné hromadné dopravy.